Hardware
Hardware- je technické vybavenie počítača(klávesnica ,monitor ,pamäť, procesor, tlačiareň...)
Software- je programové vybavenie počítača(operačný systém ,hry ,ms office)
Vstupné zariadenia- spracujú informácie z reálneho sveta, zmenia ich na digitálne údaje a prenesú do počítača(klávesnica, myš, mikrofón, skener)
Výstupné zariadenia- prenáša digitálne údaje z počítača do nášho sveta(monitor, repráky, tlačiareň, video projektor)
Informácia- pracujú s nimi ľudia(obraz, text, zvuk,)
Údaj- informácia uložená v počítači
Kódovanie- ak chceme informácie šíriť napríklad pomocou telegrafu, musíme ich zapísať v morzeovej abecede, počítač má svoju špeciálnu abecedu, tzv. binárny kód(0, 1)
Šifra, šifrovanie- špeciálny kód na utajenie informácií
Digitalizácia- proces, pomocou ktorého informáciu zapisujeme v binárnom kóde podľa dohodnutých pravidiel
Bit- najmenšia jednotka binárneho kódu
1 Byte- je 8 bitov(8 nuliek a 8 jednotiek)
Monitor- CRT monitory a LCD monitory(šetria zrak, sú mobilnejšie, menšia spotreba energie)
RGB- red green blue = červená zelená modrá
Tlačiareň- ihličkové- lacné, hlučné a nekvalitné, atramentové- pre bežných užívateľov, drahé drahé náplne, dobrá na fotky , laserové- najdrahšia, kvalitná, drahá
DPI- dot per inch, rozlíšenie tlačiarne = kvalita tlače, čím väčšie dpi, tým lepšia kvalita tlače
CMYK- cian magenta yellow = azúrová- purpurova - žltá
Pamäť- je miesto v počítači, kde sa uchovávajú údaje, údaje zapisujeme a čítame, je zložená z množstva pamäťových buniek(1 pamäťová bunka = 1byte),
RAM- random acsess memory = je to operačná pamäť, po vypnutí prúdu sa pamäť maže
ROM- read only memory- po vypnutí počítača sa dáta nemažú
Vonkajšie pamäte- vonkajšie pamäťové zariadenia(disketa, CD, DVD, HDD, USB kľúč), používame na dlhodobé uskladňovanie údajov
Procesor- riadiaca jednotka = CPU, je to mozog počítača
Software-rozdelenie:1.Operačné systémy- je špeciálny software, ktorý riadi počítač( Windows, Linux)
2.Programovacie jazyky- (Pascal, Com – logo, Java)
3. Aplikácie- programy, ktoré nám dovoľujú pracovať s textom, obrázkami, hudbou a pod.(tabuľkový kalkulátor, MS Office)
Software- je programové vybavenie počítača(operačný systém ,hry ,ms office)
Vstupné zariadenia- spracujú informácie z reálneho sveta, zmenia ich na digitálne údaje a prenesú do počítača(klávesnica, myš, mikrofón, skener)
Výstupné zariadenia- prenáša digitálne údaje z počítača do nášho sveta(monitor, repráky, tlačiareň, video projektor)
Informácia- pracujú s nimi ľudia(obraz, text, zvuk,)
Údaj- informácia uložená v počítači
Kódovanie- ak chceme informácie šíriť napríklad pomocou telegrafu, musíme ich zapísať v morzeovej abecede, počítač má svoju špeciálnu abecedu, tzv. binárny kód(0, 1)
Šifra, šifrovanie- špeciálny kód na utajenie informácií
Digitalizácia- proces, pomocou ktorého informáciu zapisujeme v binárnom kóde podľa dohodnutých pravidiel
Bit- najmenšia jednotka binárneho kódu
1 Byte- je 8 bitov(8 nuliek a 8 jednotiek)
Monitor- CRT monitory a LCD monitory(šetria zrak, sú mobilnejšie, menšia spotreba energie)
RGB- red green blue = červená zelená modrá
Tlačiareň- ihličkové- lacné, hlučné a nekvalitné, atramentové- pre bežných užívateľov, drahé drahé náplne, dobrá na fotky , laserové- najdrahšia, kvalitná, drahá
DPI- dot per inch, rozlíšenie tlačiarne = kvalita tlače, čím väčšie dpi, tým lepšia kvalita tlače
CMYK- cian magenta yellow = azúrová- purpurova - žltá
Pamäť- je miesto v počítači, kde sa uchovávajú údaje, údaje zapisujeme a čítame, je zložená z množstva pamäťových buniek(1 pamäťová bunka = 1byte),
RAM- random acsess memory = je to operačná pamäť, po vypnutí prúdu sa pamäť maže
ROM- read only memory- po vypnutí počítača sa dáta nemažú
Vonkajšie pamäte- vonkajšie pamäťové zariadenia(disketa, CD, DVD, HDD, USB kľúč), používame na dlhodobé uskladňovanie údajov
Procesor- riadiaca jednotka = CPU, je to mozog počítača
Software-rozdelenie:1.Operačné systémy- je špeciálny software, ktorý riadi počítač( Windows, Linux)
2.Programovacie jazyky- (Pascal, Com – logo, Java)
3. Aplikácie- programy, ktoré nám dovoľujú pracovať s textom, obrázkami, hudbou a pod.(tabuľkový kalkulátor, MS Office)
Software
Program predstavuje súbor kódovaných pokynov uložených v číselnej forme, ktoré určujú jednotlivé kroky a ich postupnosť.
Programovanie v strojovom kóde je najpodrobnejší spôsob programovania počítačov. Vyžaduje kódovanie pokynov pomocou čísel, ktoré môže počítač priamo vykonávať. Programátori píšu pokyny v troch skupinách alebo 4 bitov, pričom každá skupina obsahuje čísla s maximálnou hodnotou 8 alebo 16. Podľa toho rozlišujeme sústavy osmičkové a šestnástkové. Postupne sa metódy zápisu programov zdokonaľovali a zaviedlo sa používanie symbolov namiesto čísel.
Špeciálny program - assembler - prekladá text zapísaný v symboloch do binárnych hodnôt, ktoré predstavujú pokyny strojového kódu. Programovanie takýmto spôsobom predpokladá poznanie činností počítača. FORTRAM a COBOL boli prvými vyššími programovacími jazykmi, ktoré sa používali aj keď programátor nepoznal do detailov prácu počítača.
Niektoré programy často obsahujú chyby ( bugs ). Vyhľadanie a odstránenie týchto chýb je ťažké a náročné na čas. Niektoré počítačové jazyky ako BASIC ( Beginners All-Purpose Symbolic Instruction Code ), ktorý bol vyvinutý ako programovací jazyk pre začiatočníkov, umožňujú rýchlejšie odhaľovanie a odstraňovanie chýb tak, že sa interpretuje každý riadok programu pred jeho vykonaním. To vylučuje potrebu prekladať celý program po odstránení chyby.
Zvyšujúce sa nároky na výkon počítačov podmienili potrebu zavedenia operačných systémov, ktoré zjednodušujú prácu s počítačom. Bežný operačný systém obsahuje užívateľský program na bežné operácie a metódu uloženia a zapisovania informácií na disketu.
V súčasnosti sú požiadavky na software také vysoké, že programy sa musia vytvoriť na vyššej úrovni abstrakcie. Jazyky štvrtej generácie (4GL )umožňujú programátorovi opísať problém a údaje, zatiaľ čo program píše počítač. Hoci takto môžu vzniknúť i menej efektívne programy, najhodnotnejší tvorivý potenciál - človek programátor - je naplno využitý.
Program predstavuje súbor kódovaných pokynov uložených v číselnej forme, ktoré určujú jednotlivé kroky a ich postupnosť.
Programovanie v strojovom kóde je najpodrobnejší spôsob programovania počítačov. Vyžaduje kódovanie pokynov pomocou čísel, ktoré môže počítač priamo vykonávať. Programátori píšu pokyny v troch skupinách alebo 4 bitov, pričom každá skupina obsahuje čísla s maximálnou hodnotou 8 alebo 16. Podľa toho rozlišujeme sústavy osmičkové a šestnástkové. Postupne sa metódy zápisu programov zdokonaľovali a zaviedlo sa používanie symbolov namiesto čísel.
Špeciálny program - assembler - prekladá text zapísaný v symboloch do binárnych hodnôt, ktoré predstavujú pokyny strojového kódu. Programovanie takýmto spôsobom predpokladá poznanie činností počítača. FORTRAM a COBOL boli prvými vyššími programovacími jazykmi, ktoré sa používali aj keď programátor nepoznal do detailov prácu počítača.
Niektoré programy často obsahujú chyby ( bugs ). Vyhľadanie a odstránenie týchto chýb je ťažké a náročné na čas. Niektoré počítačové jazyky ako BASIC ( Beginners All-Purpose Symbolic Instruction Code ), ktorý bol vyvinutý ako programovací jazyk pre začiatočníkov, umožňujú rýchlejšie odhaľovanie a odstraňovanie chýb tak, že sa interpretuje každý riadok programu pred jeho vykonaním. To vylučuje potrebu prekladať celý program po odstránení chyby.
Zvyšujúce sa nároky na výkon počítačov podmienili potrebu zavedenia operačných systémov, ktoré zjednodušujú prácu s počítačom. Bežný operačný systém obsahuje užívateľský program na bežné operácie a metódu uloženia a zapisovania informácií na disketu.
V súčasnosti sú požiadavky na software také vysoké, že programy sa musia vytvoriť na vyššej úrovni abstrakcie. Jazyky štvrtej generácie (4GL )umožňujú programátorovi opísať problém a údaje, zatiaľ čo program píše počítač. Hoci takto môžu vzniknúť i menej efektívne programy, najhodnotnejší tvorivý potenciál - človek programátor - je naplno využitý.
Komentáre